تای چی کودکان

اثرات ورزش تای چی بر کودکان

تای چی  چوان یا نهایت برتر یکی از زیباترین و محبوب ترین هنر های رزمی در چین و کل جهان است . این هنر که با نگرش عمیق فلسفی شکل گرفته با کمک ایجاد چرخش انرژی و مهارت های تمرکزی -تعادلی و تسلط بر انرژی درونی ( انرژی چی یا انرژی بایو الکترومغناطیس درون بدن انسان ) یکی از قدرتمندترین سبکهای رزمی در جهان می باشد . در این هنر ماهیچه ها نقش زیادی ایفا نمی کنند و سعی در رها کردن کل بدن است که انرژی بتواند در بدن جاری شود و در موقع مناسب بتوان از آن برای دفاع یا حمله استفاده کرد..

تای چی چوان روش مشت زنی یا هنر رزمی است که بر اساس مفاهیم فلسفی آن سعی در به تعادل رساندن همه چیز دارد . در حقیقت نماد یین ویانگ محصول این فرایند است . تای چی ابتدا بدن را متعادل می سازد سپس انرژی درونی انسان،ذهن،تنفس،عواطف،طبیعت و روح را متعادل می سازد.

اما امروزه به دلیل خواص بسیار زیاد این رشته و تاثیراتی که در تنظیم میدان انرژی و به دنبال آن تقویت جسم و روح دارد به عنوان هنر سلامت زیستن در سطح جهان مطرح است . تای چی به عنوان هنری زیبا با تاکید برجنبه هنری آن در تمام سنین و شرایط تمرین می شود . و امروزه کاربرد رزمی آن استفاده کمتری دارد.

بدلیل خواص زیاد این ورزش در حفظ سلامتی تصمیم گرفته شد که بصورت میدانی و عملی این تمرینات را با کودکان 3 تا 6 سال شروع کنیم و اثرات مفید این ورزش را بر کودکان مورد بررسی قرار دهیم و برای این تحقیق اهدافی در نظر گرفتیم.

هدف  های اجرای تمرینات تای چی بر کودکان:

1. تصحیح و اموزش صحیح راه رفتن برای کودکان

2. ایجاد تنفس صحیح (شکمی)در کودکان

3. آگاهی پیدا کردن کودکان نسبت به اعضای بدن

4. ایجاد حفظ تعادل و آرامش ذهنی و کاهش هیجانات کاذب

5. ایجاد تعادل بین نیمکره راست و چپ مغز

این اهداف از اصلی ترین هدف های ما برای این دوره کلاس ها می باشد و برای این کار 12 جلسه در نظر گرفته شده است . تعداد کودکان حدود 20 نفر بوده که به دو گروه کم سنها که بین 3 تا 4.5 سال و گروه دوم کودکان بین 4.5 تا 6 سال قرار گرفته اند .ومدت زمان هر جلسه برای یک گروه 30 دقیقه در نظر گرفته شد .

تمامی حرکات گام ها ، نشست ها ، و حرکات تمرینی ساده سازی شد و همراه با بازی طراحی شده و طبق برنامه هر جلسه یکی از حرکات کار شده.

در دو گروه آزمایشی ، کودکانی با شرایط مختلف حضور داشتند کودکانی که هیجانات زیاد داشتند و هایپر بودند . کودکانی که ارتباط سخت برقرار می کردند .کودکانی که در حین راه رفتن تعادل خود را از دست می دادند.

در جلسات اول گام ها همراه با بازی را شروع کردیم که برای کودکان بسیار جذاب بود . برای اولین گام ، گام شکار ببر را کار کردیم و در جلسات بعد حرکت را اصلاح کردیم . در این حرکت هدف نحوه راه رفتن صحیح برای کودکان بود که بعد از 3 جلسه کودکانی که بروی پنجه راه می رفتند راه رفتنشان اصلاح شد و اول پاشنه را بروی زمین می گذاشتند که واقعا جالب بود و ما را به یکی از اهدافمان نزدیک کرد.

در جلسات بعدی کلاس هماهنگ تر نسبت به قبل شد و کودکان با علاقه بسیار زیاد همراه کلاس شدند و تمرینات را انجام می دادند . سعی بر این بود که اجباری در انجام این حرکات برای کودکان وجود نداشته باشد و خودشان همراه کلاس شوند.

یعنی اگر کودکی دوست نداشت حرکتی را انجام دهد در یک گوشه می نشست و نگاه می کرد و تقریبا بعد از چند دقیقه دوباره همراه کلاس می شد.

بسیار جالب بود که کودکان 3 تا 6 سال از این ورزش آرام بسیار خوششان آمد و دائماً در منزل راجع به این ورزش صحبت می کردند.

از جلسه سوم سعی ما بر این بود که نحوه صحیح تنفس کردن را به کودکان آموزش دهیم که این کار در بین حرکات و همراه با بازی به کودکان آموزش داده شد و تا جلسه آخر در هر مرحله یادآوری می شد.

در مرحله بعدی یک سری حرکات تای چی و چی کنگ انتخاب شد و در هر جلسه شروع به تمرین شد هدف ما از انتخاب این حرکات آگاهی پیدا کردن کودکان نسبت به اعضای بدن بود . این قسمت از تمرینات برای ما بسیار مهم بود .کودکان با آگاهی پیدا کردن نسبت به اعضای بدن می توانند در ورزش حرفه ای  در  نواختن انواع ساز،در انجام کار های روزمره و کار های فیزیکی به بهترین شکل این فعالیت ها را انجام دهند.

تمام کودکان بعد از 6 جلسه حرکات را به خوبی انجام می دادند و تست هایی که ما می گرفتیم تماماً به اعضای بدنشان آگاهی داشتند.

هدف بعدی ما حفظ تعادل و ایجاد آرامش ذهنی و کم کردن هیجانات کاذب کودکان بود که برای حفظ تعادل گام های تای چی شامل گام شکار ببر و عقب روی انتخاب شد که بسیار عالی بود و همین دو گام برای حفظ تعادل بی نظیر هستند که با کودکان کار شد و جواب عالی داد تمام کودکان از جلسه دوم این گامها را عالی می رفتند .کودکی که از نظر حفظ تعادل مشکل داشت و دائماً در حین راه رفتن و دویدن تعادل خود را از دست می داد بعد از 4 جلسه این کودک گام عقب روی را انجام می داد و بعد از 12 جلسه خانواده این کودک عنوان کردند که دیگر تعادل این کودک به هم نمی خورد  و بهتر حرکت می کند.

برای حفظ آرامش ذهنی حرکات چی کنگ ساده سازی شد و همراه با بازی با کودکان کار شد .در پایان 12 جلسه کودکان هایپر بسیار آرام تر شدند و حرکات را با تمرکز بهتری انجام می دادند . حرکات چی کنگ در تمرکز و حفظ آرامش تاثیر زیادی در کودکان داشت.

هدف آخر ما تعادل بین نیمکره راست و چپ مغز بود که برای این کار حرکات دورانی دست  و حرکات چی کنگ و تای چی و چند حرکت ابداعی شروع به کار شد . تعادل در نیمکره راست و چپ مغز به کودکان کمک می کند که در یادگیری مطالب درسی بهتر عمل کنند و انجام کار های روزمره را دقیق تر انجام دهند از جلسه 6 حرکات به تمرینات کودکان اضافه شد و بعد از 2 جلسه کودکان حرکات را صحیح انجام می دادند و انجام این حرکات برای کودکان بسیار جذاب بود.

در پایان 12 جلسه تمامی کودکان با ورزش تا ی چی ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند و حرکات را به خوبی انجام می دادند.

تای چی  برای حفظ  تعادل و کم کردن هیجانات کاذب کودکان بسیار مفید است و این اتفاق در جلسات اول تمرین کاملا مشهود است . برای آگاهی پیدا کردن نسبت به اعضای بدن حرکات بسیار خوب پاسخ داد .

در بین کودکان می توان استعدادهای پیدا کرد که در آینده در ورزش قهرمانی می توان از آنها استفاده کرد.

حرکات ورزش تای چی می تواند به تمام افراد از کودکان تا بزرگسالان کمک دهد تا حرکات روزمره و کار های فیزیکی را به بهترین شکل انجام دهند در عین حال به ورزشکاران حرفه ای می تواند کمک دهد که حرکات حرفه ای را به خوبی انجام دهند.

انجام حرکات مرتب تای چی در سلامتی کودکان تا ثیر زیادی دارد و برای آینده این عزیزان بسیار مفید  می باشد . از آنجا که ورزش تای چی قدمتی طولانی دارد حرکات این ورزش مفرح ، به کودکان کمک بسیار زیادی می کند که در بزرگسالی نسلی سالم داشته باشیم .

این تمرینات زیر نظر استاد حامد کاتوزی و در موسسه پرورش فرزندان برتر و با راهنمایی های خانم صدیقیان مدیر موسسه انجام شد و در سال جدید کلاس ها هفته ای دو جلسه برگزار می شود .

خانم بیتا صدیقیان مدیر موسسه پرورش فرزندان برتر که یکی از اساتید کار با کودکان هستند در مورد ورزش تای چی این چنین می گویند:

«موسسه پرورش فرزندان برتر افتخار این را دارد که برای اولین بار برای گروه سنی 3 تا 6 سال ورزش مفید و سلامتی بخش تای چی را اجرا نماید . این ورزش نکات مثبت فراوانی دارد که با گذشت زمان به خوبی اثرات آن نمایان می شود.

امروزه بسیاری از کودکان به دلیل زندگی کردن در محیط های آپارتمانی به خاطر کم بودن محرک های محیطی مانند نداشتن حیاط و آزاد نبودن کودک به خاطر مشکلات و مسائل اجتماعی عموماً دچار مشکلاتی از قبیل اختلالات رفتاری ، اختلالات یادگیری مشکلات توجه و تمرکز اختلال یکپارچگی و بسیاری از مسائل دیگر می شوند . عموماً خانواده ها به دلیل حمایت های بیش از اندازه خود فرزندانی وابسته که کمتر قدرت حل مسئله دارند تربیت می کنند و این کودکان در مواجهه با چالش های ساده مناسب با سن خود دچار مشکل می شوند .

ورزش تای چی به دلیل داشتن ویژگی های خاص خود از جمله توجه خاص بروی سیستم تعادلی بدن،صحیح راه رفتن ، توجه کردن به اعضای بدن و از همه مهم تر گروهی کار کردن بچه ها در کنار مربی باعث از بین رفتن بسیاری از این اختلافات می شود . به علاوه اینکه مربی تای چی کودکان جناب آقای محمد اسماعیلی تمامی تمرینات تای چی را در قالب بازی های ساده حرکتی که کاملا برای بچه ها ملموس و لذت بخش است اجرا می نمایند که این مسئله بسیار ارزشمند می باشد .

کودکان علاوه بر این که این ورزش بسیار سودمند را یاد می گیرند نشاط و شادابی فراوانی پیدا می کنند و در این حین بسیاری از مشکلات حرکتی یادگیری و رفتاری آنان حل می شود.

با امید اینکه روزی تمامی کودکان ایرانی این ورزش را جز ضروری زندگی خود بدانند و اثرات مفید آنرا در رشد و شکوفایی خود درک کنند.»

محمد اسماعیلی

افزودن دیدگاه جدید