سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان

مرکز نورولند
بروزرسانی: اوت ۲۰۱۹
مدت مطالعه: ۹ دقیقه
در مقالات قبلی ما بصورت مفصل به موضوع اختلالات گفتاری و گفتار درمانی در کودکان، تکنیک ها و بازی های مناسب گفتار درمانی پرداختیم.

اما در این مقاله می خواهیم به موضوع سن مناسب برای گفتار درمانی کودکان بپردازیم، به همین دلیل شما می توانید از جدول زیر برای انتخاب حیطه مورد علاقه خود استفاده کنید.

شما با مطالعه این مقاله می توانید در انتهای آن سوالات مرتبط با این مبحث را پرسیده و پاسخ های مناسب را از مربیان و درمانگران موسسه فرزندان برتر دریافت کنید.

سن مناسب کودکان برای گفتار درمانی

شروع صحبت در بین کودکان یک ساله به صورت تک کلمه ای اتفاق می افتد. با افزایش سن کودک به ۱۸ ماهگی، از تعداد کلمات بیشتری می‌تواند استفاده کند. کودکان دو ساله قادرند جمله های دو کلمه ای بسازند. با افزایش سن کودک، می تواند تعداد کلمات و جملات بیشتری را در گفتار خود استفاده کند. رشد زبانی مانند سایر توانایی های کودک با بزرگتر شدن و افزایش سن بهتر می شود، در این مطلب به بررسی سن مناسب کودکان برای گفتار درمانی اشاره می کنیم. 

چه کودکانی باید به خدمات گفتار درمانی نیازمند هستند؟

در هر سن نشانه هایی از رشد زبانی کودکان دیده می شود، والدین باید به این نشانه ها توجه ویژه داشته باشند تا متوجه شوند کودک با تاخیر در گفتار مواجه شده است و یا خیر. به طور مثال، زمانی باید یک کودک دو ساله را به نزد یک درمانگر برد که هنوز توانایی بیان تک کلمه را ندارد.

سن شروع صحبت کردن 

یک سالگی زمانی است که کودک شروع به استفاده از واژگان برای انتقال بیان می کند. در مواردی نیز دیده شده که کودک زودتر حرف زدن را آغاز می کند. متخصصان توصیه می کنند در صورتی که کودک به سن یک سال و نیم رسید و نتوانست حتی یک کلمه بیان کند، نیاز نیست نگران شوید، در بیشتر موارد دیده شده که خود به خود این مشکل حل می گردد. درک صحبت دیگران توسط کودک قبل از یک سالگی اتفاق می‌افتد. در صورتی که والدین با تاخیر در حرف زدن کودک مواجه شدند، می توانند با مراجعه به یک درمانگر از  میزان استرس خود کم کنند. کودکان در ۱۸ ماهگی، از جمله بندی در ارتباط خود با دیگران استفاده می‌ کنند و تا ۴ سالگی این توانایی آنها بهبود می ‌یابد.

مهارت های گفتاری کودک زیر یک سال

 کودک یک ساله توانایی درک اسم خود را دارد و می ‌تواند به شناسایی صدای افراد آشنا بپردازد. جملات ساده همچون برو، بده، بشین را نیز متوجه می ‌شوند. در ادامه چند مثال از توانایی های کودکان را بیان می کنیم.

مهارت های کودک در زمینه شنیدن و درک کردن، از زمان تولد تا سن سه ماهگی
  • می تواند با شنیدن صدا، در واکنش به آن از جای خود تکان بخورد.
  • در زمان حرف زدن بقیه می‌تواند بخندد و یا ساکت شود. 
  • توانایی تشخیص صدای والدین را دارد و به آن عکس العمل نشان می ‌دهد. 
  • در زمان شیر خوردن به صداهای اطراف واکنش می دهد.
مهارت های کودک در زمینه در زمینه سخن گفتن، از زمان تولد تا سن سه ماهگی
  • صداهای خاصی همچون (کوکو، کوگو) تولید می کند.
  • با تغییر صدای گریه، درخواست‌ های متفاوت می‌ کند.
  • می تواند با دیدن افراد آشنا لبخند بزند. 
مهارت های کودک در زمینه شنیدن و درک کردن، از سن ۴ تا ۶ ماهگی کودک 
  • با تغییر صدا اطرافیان واکنش نشان می دهد.
  • توجه زیادی به وسایل بازی که صدا دارند، می کند.
  • به موسیقی واکنش نشان می دهد.
مهارت های کودک در زمینه در زمینه سخن گفتن،  از سن ۴ تا ۶ ماهگی کودک 
  • کودک توانایی خنده و لبخند دارد.
  • در زمان ناراحتی و هیجان به صدا سازی خاص می پردازد.
  • در زمان بازی و یا تنهایی شروع به در آوردن صدا می کند.
مهارت های کودک در زمینه شنیدن و درک کردن، از سن ۷ تا ۱۲ ماهگی 
  • به بازی هایی همچون ، دالی موشه ،علاقه زیادی نشان می‌ دهد.
  • به جستجوی صداهای اطراف می پردازد.
  • رفته رفته توانایی پاسخگویی به حرکات دیگران را به دست می‌آورد.
مهارت های کودک در زمینه سخن گفتن ، از سن ۷ تا ۱۲ ماهگی 
  • در این سن می ‌تواند از حرکات بدنی برای ارتباط گیری با دیگران استفاده کند. 
  • به تحلیل صداهای اطراف می ‌پردازد .
  • با نزدیک شدن به سن یک سالگی کلماتی همچون بابا ، ماما و ... را می گوید.

چه مهارت هایی باید در کودک یک تا دوساله دیده شود؟

کودکی که در سن دو سالگی است باید حداقل ۳۰۰ کلمه در بیان خود استفاده کند. چنانچه کودک با اشکالات تلفظی مواجه باشد، اصلا اشکالی نداشته و کم کم این کودک از جملات و عبارت هایی استفاده می کند که دارای دو یا سه کلمه است. زمانی باید نگران شد و به درمانگر مراجعه کرد که کودک در گفتار خود هیچ واژه بیانی استفاده نمی کند. در صورت مواجه شدن با این مشکل باید سریع به نزد مشاور و یا متخصص درمانگر رفته و از ادامه این روند جلوگیری کرد.

مهارت در شنیدن و درک کردن کودک یک تا دو سال
  • در این سن کودک باید بتواند در برابر سوال دیگر مانند، دستت کجاست؟ واکنش نشان دهد.
  • توانایی فهم سوالات ساده را پیدا می‌ کند.
  • علاقه به گوش کردن شعر و داستان نشان می‌ دهد.
مهارت های سخن گفتن کودک یک تا دو سال 
  • با افزایش سن از کلمات بیشتری استفاده می کند.
  • از عبارت ‌های پرسشی همچون، این چیه استفاده می کند .
  • تلفظ کلمات ابتدایی را بهتر و درست تر ادا می کند.
مهارت های گفتاری ( شنیدن و درک کردن ) کودک دو تا سه ساله 
  • توانایی فهمیدن دستورات دو بخشی را به دست می آورد.
  • به قصه های طولانی تر علاقه نشان می دهد.
مهارت های سخن گفتن کودک دو تا سه ساله
  • در گفتار خود از جملات دو یا سه کلمه ای بیشتر استفاده می کند.
  • با شنیدن نام یک شی خاص به جستجوی آن می پردازد.
با توجه به این مطلب که گفته شد، کودک با افزایش سن، کم کم واژگان بیانی بیشتری پیدا می کند و می تواند کلمات را ترکیب نماید و جمله بسازد.

 این مهارت هایی که ذکر شد، با افزایش سن کودک در او دیده خواهد شد ولی برای همه صادق نیست. در بعضی خانواده ها تاخیر در حرف زدن کودک امری طبیعی محسوب می‌ شود و بین فرزندان سابقه دارد.

 طبق آمار و بررسی‌ های صورت گرفته ،کودک در خانواده های پرجمعیت تر سریع تر شروع به صحبت می کند ولی تاخیر در حرف زدن کودکان تک فرزند، امری نسبتا شایع است.

اگر کودک با تاخیر درحرف زدن مواجه شد ، نیاز است به درمانگر مراجعه کرد؟

 در زمان مشاهده تاخیر در حرف زدن مراجعه به درمانگر امری ضروری است درمانگر و گفتار درمان اختلالات گفتار و زبان را بررسی می کنند.

 در خدمات گفتار درمانی با استفاده از روش‌ های علمی، اختلالات سیستم گفتار و تکلم فرد اصلاح می‌ شود و نباید این خدمات را با مشاوره و حرف زدن اشتباه گرفت. از جمله موضوعات مرتبط با گفتار درمانی می توان نقص در تلفظ کلمات، لکنت زبان، تاخیر در گفتار زبان را نام برد .

سن مراجعه به گفتار درمانی

 از کودک دو ساله تا فرد مسن ممکن است نیاز پیدا کنند که به درمانگر مراجعه کنند. در گفتار درمانی به بررسی، تشخیص و درمان اختلالات گفتار و زبان پرداخته می‌ شود. افراد مسنی که دچار سکته مغزی می‌ شوند، نیاز مبرمی به خدمات گفتار درمانی دارند.

خدمات گفتار درمانی در سن پایین

 در صورتی که که کودک در سن کم به گفتار درمان مراجعه کند، تاثیر بیشتری در بهبود روند درمانی او دارد. گاهی والدین با دیدن اختلالات گفتاری کودک توجه چندانی نداشته و ترجیح می دهند، صبرکنند تا خود به خود با گذشت زمان حل گردد. در حالی که برای مشاوره حتماً باید به درمانگر و متخصص گفتار درمانی رجوع کرد و تشخیص او را شنید.

مراجعه در سنین مناسب و پایین سبب می ‌شود که اختلالات گفتاری کودک سریع تر درمان شده و بسیاری از مشکلات به وجود نیایند. کودک در صورت درمان نشدن این اختلالات، دچار کمبود اعتماد به نفس خواهد داشت که مشکلات فراوانی برای او در آینده به وجود می آورد.

لکنت زبان در کودکان

 زمانی که کودک قبل از ۷ سال سن دارد، بهترین زمان برای درمان اختلال لکنت زبان است. هر نوع تکرار و گیر کردن روی کلمات را لکنت می‌گویند. ترس‌ های که منجر به شوک می‌ شوند، عوامل ژنتیکی و دو زبانه بودن محل زندگی کودک، از جمله عوامل به وجود آورنده لکنت به شمار می ‌روند.

 در مواردی نیز دیده شده، کودک در محیط‌ های مانند مهد کودک قرار گرفته و با کودکی که دچار لکنت است، دوست و هم بازی شده و به مرور او نیز دچار این اختلال شده است.

 لکنت زبان در افراد بزرگسال، ناشی از تصادف و یا ناراحتی ‌های روحی و روانی است. این بیماری در بین پسران مبتلایان بیشتری نسبت به دختران دارد. خدمات رفتار درمانی و گفتار درمانی به کمک درمان این عارضه می‌آیند.

 گاه دیده شده که کودکی که به لکنت زیان دچار است، به مشکلاتی همچون کاهش اعتماد به نفس، عصبانیت و پرخاش و حتی منزوی شدن دچار می ‌شود. باید در روند درمانی حتما به رفع این مشکلات روحی پرداخته شود سپس تمارین و فعالیت ‌های برای رفع لکنت انجام گیرد. توصیه می ‌شود حتما بحث درمان جدی گرفته شود تا این مشکلات روحی و جسمی در آینده کودک اثر نگذارند.

راه‌های حرف زدن برای کودک دو ساله و سه ساله

زمانی که کودک با با تاخیر در حرف زدن مواجه است و اختلال خاصی ندارد، توصیه می‌ شود والدین به او الگوی رفتاری درست بدهند. حرف زدن ساده و واضح والدین یکی از راه‌ هایی است که به حرف زدن کودک دو ساله کمک فراوانی می کند.

در صورتی که والدین در هنگام حرف زدن از کلمات و جملات واضح و ساده استفاده کنند، کودک اشتیاق بیشتری برای استفاده از این کلمات و تکرار آن‌ ها پیدا می‌ کند.

استفاده از بیان کودکانه راه دیگری است که با آن والدین می‌ توانند پیام خود را به کودک به درستی منتقل کنند. در هنگام حرف زدن باید از کودک خواسته شود تا جملات را کامل بیان کند.

انتخاب مرکز گفتار درمانی مناسب کودک

خدمات گفتار درمانی برای درمان اختلالات کلامی و زبانی کودکان نیازمند حوصله فراوان است. از جمله مواردی که باعث بهبود روند درمانی کودک می‌شود می ‌توان خوشرویی و شوخ طبعی درمانگر را نام برد. همچنین حل اختلالات رفتاری کودک در حین انجام بازی، باعث افزایش سرعت روند درمانی می‌ شود. بنابراین برای درمان کودک باید یک مرکز گفتار درمانی انتخاب شود تا با داشتن این ویژگی ها، باعث شوند که کودک سریع تر درمان گردد.

سوالات مرتبط با گفتار درمانی

سوال اول: لیندا کاووسی: من دخترم ۳ سالشه بسیار بازی گوش کم تمرکز هست و تابحال زبان باز نکرده. کلماتی میگه که اصلا معنای مشخصی نداره برای خودش اصلا یه زبان دیگری درست کرده و جدی جدی با اطرافیان صحبت میکنه. آیا این رفتار عادی هست یا نیاز به مراجعه به دکتر دارد؟

پاسخ سوال: اختراع زبان جدید نباید از طرف شما و خانواده ها مورد تشویق قرار بگیرد. شما باید به او بگوئید که نمی فهمید او چه می گوید و از او بخواهید درست کلمات را تلفظ کند. برای دریافت پاسخ کامل تر به پادکست زیر گوش دهید.

مشاوره آنلاین

شما می توانید از طریق فرم زیر مشکل کودک خود را با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در با توجه به زمان مقتضی با شما تماس بگیرند.

افزودن دیدگاه جدید