درمان خانگی بیش فعالی کودکان

فعالیت درمانی موسسه فرزندان برتر، بصورت تخصصی در زمینه درمان بیش فعالی کودکان بدون دارو است که در این زمینه اقدام به تولید محتویات مناسب خانواده ها کرده است.

تمام مقالات وب سایت موسسه، دارای تقدم و تاخر هستند به همین دلیل برای درک بهتر آنچه دنبال آن هستید مطالب مرتبط با این مقاله را نیز مطالعه فرمائید.

بهترین روش‌ طبیعی درمان بیش فعالی کودکان

استفاده از روش‌ های طبیعی جهت درمان اختلال بیش فعالی کودکان همچون بازخورد عصبی، رفع استرس، تغییر در رژیم غذایی فرد، ورزش و مصرف ویتامین ها و مکمل ها بسیار موثر بوده و توصیه می گردد. تاکنون از هیچ دارویی برای درمان بیش فعالی گزارش موفقیت آمیز منتشر نشده است ولی می توان با کمک روش ها و تکنیک های طبیعی این اختلال را در منزل کنترل کرد که در این مقاله به بعضی از آنها اشاره شده است.

طبق نتایج پژوهش های صورت گرفته، علائم این اختلال به سرعت گسترش پیدا می کنند ولی علت اصلی بروز آن تاکنون کشف نشده و کارشناسان عوامل بسیاری را در ایجاد این اختلال سهیم می دانند. در این مقاله به نکات و روش های درمان های خانگی اختلال بیش فعالی کودکان پرداخته شده تا والدین نیز از این روش ها استفاده کنند.

درمان خانگی بیش فعالی کودکان 1.jpg

1 - روش های درمانی خانگی با برنامه زمانی

۱-۱ تنظیم روال معمولی در منزل

تنظیم روال روزانه یکی از روش های درمانی موثر برای رفع بیش فعالی کودکان است که نشانگر شخصیت و نیازهای کودک و ارزش های خانوادگی خواهد بود.

والدین باید برنامه روزانه تهیه کنند تا کودک هر کار را در زمان مشخص انجام دهد. به طور مثال زمانی که یک کودک بیش فعال از مدرسه بر می گردد نباید والدین او را مجبور کنند بلافاصله تکالیف مدرسه را انجام دهد بلکه با تهیه یک برنامه مشخص، سبب کاهش استرس او شوند.

در تهیه این برنامه حتماً باید علائق، نیازها و شخصیت کودک لحاظ شود. ممکن است یک کودک بیش فعال علاقه داشته باشد قبل از خواب کتاب یا داستان طنز بخواند و یا به حمام طولانی برود.

بیشتر کودکان بیش فعال به انجام کارهای جدید، تغییرات جدید و ماجراهای تازه علاقه فراوانی دارند. والدین باید برنامه و قوانینی تنظیم کنند تا کودک در زمان انجام این فعالیت ها، نسبت به سردرگمی که در برابر گرایش های طبیعی خود دارد، مبارزه کند. به عنوان مثال والدین می توانند برای انجام کارهای روزمره مانند غذاخوردن‌، خواب و بیداری، ورزش، وقفه بین انجام تکالیف مدرسه جهت استراحت و ... یک برنامه ریزی درست انجام دهند.

برای ایجاد فضایی آرام در منزل توصیه می گردد که:

2-1 شروع صبح با ساختاری سازماندهی شده

برای اکثر کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، بیدار شدن برای رفتن به مدرسه هر روز صبح همچون یک مبارزه خشونت آمیز تلقی می شود. والدین باید در تنظیم جدول زمانی کودک، زمان بیدار شدن از خواب را لحاظ کنند، به دلیل اینکه یکی از مهمترین درمان های خانگی اختلال بیش فعالی در کودکان، تنظیم ساختار منظم صبح ها است.

در این برنامه همه جزئیات باید نوشته شود، مانند شستن دست و صورت، مسواک زدن، غذاخوردن و مصرف داروها و حتی چک کردن برنامه درسی مدرسه. توجه به این نکته ضروری است که پدر و مادر باید تمام مراحل را به ترتیب به لیست اضافه کنند تا کودک توانایی داشته باشد هر روز صبح آن را دنبال نماید.

3-1 تاکید روی روال مدرسه

زمانی که یک کودک بیش فعال بداند در زمانی که وارد مدرسه شده تا زمانی که خارج می شود، چه کارهایی را باید انجام دهد بهتر قوانین و مقررات کلاس درس در مدرسه را رعایت خواهد کرد.

برای بچه هایی که سن کم دارند، معلمان مدرسه معمولاً برنامه هر روز را به دیوار کلاس می زنند ولی کودکان بزرگتر نیاز دارند که به طور مشخص برنامه های هر روز را متوجه بشوند. تهیه یک کپی از این برنامه زمانی روزانه در منزل و مرور آن باعث می شود که کودک تشویق شود آن را کامل یاد بگیرد.

4-1 تقسیم روز به چند قسمت

یکی از مهمترین و موثرترین روش های درمانی برای کودکان بیش فعال و کم سن و سال، تقسیم کردن روز است که مادران نقش مهمی در آن دارند. مادران تمام کارهای روزمره کودک را که باید انجام دهد یادداشت کنند. بیدار شدن و انجام کارهای قبل از رفتن به مدرسه، زمان بعد از مدرسه، کارهای روزانه، خوردن غذا، زمان انجام تکالیف مدرسه، وقت استراحت و خواب از جمله این موارد به شمار می روند.

 عمل به این برنامه در هر روز ضروری است، قرار دادن چند فعالیت خلاقانه در این برنامه سبب پیچیدگی بیشتر برنامه می شود مانند تمرینات والیبال در روزهای یکشنبه و کلاس های شنا در روزهای چهارشنبه. مادر جهت تنظیم این برنامه باید دقت کرده و تعیین برنامه های ثابت روزانه تاثیر مثبت فراوانی بر کنترل علائم این اختلال دارد.

5-1 توجه به سرگرمی و ورزش

برای تمام کودکان اختصاص زمانی برای انجام بازی و سرگرمی مانند سایر برنامه های روزمره اهمیت فراوانی دارد و حتی یکی از روش های درمان های طبیعی جهت رفع بیش فعالی کودکان در سنین پایین نیز تلقی می شود.

برای شناخت علائق کودک، والدین باید با او وقت بگذارند و اجازه دهند که کودک با دوستان و همسن و سالانش شادی کند و حتی در بیرون از خانه به بازی بپردازد.

 طبق نتایج بسیاری از پژوهش ها، مشخص شده که انجام فعالیت های فیزیکی و تمرینات ورزشی باعث افزایش توجه و کاهش فعالیت های تکانشی کودکان می شود. در تهیه این جدول زمانی حتما باید قسمت هایی برای انجام فعالیت های بیرون از منزل و انجام بازی های خانگی در روزهایی که هوا مساعد نیست، لحاظ گردد.

6-1 توجه به انعطاف پذیری

تهیه برنامه روزانه ثابت به علت پیچیده بودن زندگی چندان آسان نیست. پدر و مادر باید آمادگی لازم جهت انجام تغییر در برنامه روزانه را داشته باشند و در صورت بروز تغییرات آن را بپذیرند و به کودکان آموزش دهند که انعطاف پذیری در بعضی موارد نیاز است. آموزش انعطاف پذیری به کودک بیش فعال یکی از روش های درمان های ضروری و طبیعی محسوب می شود.

7-1 قرار دادن برنامه روزانه در محل مناسب

والدین باید بعد از تهیه برنامه روزانه، آن را در مکانی مناسب مانند آشپزخانه و یا یک موقعیت مرکزی قرار دهند. دیدن مداوم این برگه نیز تاثیر مثبتی بر روند کودکان بیش فعال با کم سن و سال دارد.

 برای تهیه برنامه موثر و اطمینان از کارایی آن، پدر و مادر می توانند با کودک خود درباره آن و نحوه اجرا مشورت کنند. برای کودکان با سن کمتر استفاده از تصاویر متحرک به جای متن نوشته شده تاثیر بیشتری دارد. هم چنین می توان این برنامه را به شکل ورقه ورقه تهیه کرد و کودک از یک ماژیک استفاده کند و در صورت انجام هر کدام از این فعالیت ها در کنار آن علامت بگذارد.

8-1 تثبیت برنامه روزانه

اگر چه تهیه جدول زمانی تاثیر بسیار مثبتی بر کنترل علائم بیش فعالی دارد ولی زمانی نتیجه بسیار خوبی به دست می آید که این برنامه با استفاده از سایر موارد تثبیت شود. والدین حتما باید مطمئن شوند که کودک تمام وظایف خود را روزانه به شکل منظم و مرتب انجام می دهد.

راهکارایی برای کاهش علائم بیش فعالی تهیه شده:

  • با استفاده از تقویم بر روی گوشی های موبایل، می توان به تنظیم یادآوری ها پرداخت.
  • جهت باقی ماندن بر روی روال، می توان از تایمر آشپزخانه نیز کمک گرفت.
  • می توان جهت تشویق کودکان برای انجام برنامه روزانه از نمودارهای اختیاری استفاده کرد. توجه به این نکته ضروری است که عادت روزانه حتما تا جای ممکن آسان و راحت باشد.

۲- اختصاص زمان برای سپری کردن در بیرون از منزل

یکی از روش های موثر درمان بیش فعالی در منزل، اختصاص زمانی برای بیرون بودن از منزل است. این روش طبیعی موجب حمایت از کودک بیش فعال شده و کمک می کند که زمان خستگی آنها به بهترین شکل سپری شود.

 والدین می توانند اجازه دهند بعد از اینکه کودک کارهایی با تمرکز زیاد را انجام داد، به حیاط و فضای بیرون از منزل رفته و کمی از نظر ذهنی آرام شود. حتی کودک می تواند فوتبال بازی کند و یا در محیط پارک بدود.

۳- توجه به آرامش و تمدد اعصاب

والدین باید به آرامش و تمدد اعصاب کودک بیش فعال خود توجه ویژه کنند. در این روش که یکی از موثرترین روش های درمان خانگی محسوب می شود، پدر و مادر می توانند ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت خود را برای این کار اختصاص دهند.

در این روش می توان روی تخت کنار کودک دراز کشید و سر را روی بالشت قرار داد و روی بدن یک پتو کشید و از کودک خواست که درباره احساس خود در روزهای گذشته حرف بزند. انجام این فعالیت به شکل بازی تاثیر بیشتری دارد. به طور مثال مادر می تواند به کودک بگوید ما همچون دریا هستیم که نفس های ما، امواج این دریا به حساب می آیند. این بازی به آرامش کودک کمک فراوانی می کند و سبب می شود که نفس های او عمیق شوند. برای تاثیر گذاری بیشتر این روش پیشنهاد می شود که وقتی کودک از مدرسه به منزل آمده و یا قبل از خواب یا شام خوردن این بازی صورت گیرد.

۴- جدی کردن وعده ی صبحانه

خوردن صبحانه باعث تنظیم قند خون و تعادل هورمونی در اکثر افراد به خصوص اشخاصی که علائم بیش فعالی دارند، می شود. در وعده صبحانه حتما باید ۲۰ گرم پروتئین مصرف شود.

۵- مصرف مرغ

یکی دیگر از روش های خانگی و طبیعی جهت درمان بیش فعالی کودکان مصرف مرغ است. یکی از هورمون های مهم بدن، سروتونین بوده که در خلق و خو، التهاب و خواب شخص و... نقش تاثیر گذاری دارد و حتی می تواند از بروز بیش فعالی نیز جلوگیری کند.

اسید آمینه تریپتوفان باعث جمع آوری پروتئین شده و همچنین به ترشح هورمون سروتونین نیز کمک می کند. طبق نتایج تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه میشیگان، عدم تعادل هورمون سروتونین در اکثر افراد مبتلا به بیش فعالی وجود دارد.

۶- حمایت والدین و معلمان

جهت تشخیص بیش فعالی و درمان آن، معلمان و پدر و مادر کودک نقش بسیار موثری ایفا می کنند. والدین می توانند فعالیت های کوچک مانند، نشستن پشت میز به مدت نیم ساعت برای کودک تعیین کنند و در صورت موفقیت، جهت تشویق به او هدیه ای بدهند.

استفاده از این روش برای معلمان نیز تاثیر زیادی دارد، مخصوصا اگر به طور مداوم برای والدین کودک کارت گزارش ارسال شود. ضروری است که معلم هر روز به والدین بگوید کودک در مدرسه چه عملکردی داشته و آیا توانسته از عهده انجام اهداف تعیین شده برآید یا خیر؟

هم چنین معلم می تواند با کمک بچه های بزرگتر یک سیستم جهت توجه به کتاب ها، مقالات و تکالیف مدرسه درست کند. این روش تاثیر بیشتری نسبت به سازماندهی امور توسط والدین دارد.

۷- استفاده از روش ماساژ

یکی از روش های موثر برای درمان های طبیعی و خانگی جهت کاهش علائم بیش فعالی، ماساژ است. ماساژ روی کودک بیش فعال تاثیر زیادی داشته و سبب آرامش او می شود. حتی طبق نتایج مطالعات مشخص شده که این روش روی نگرش و اخلاق کودکان نیز اثر مثبت دارد.

استفاده از روغن های ارگانیک حاوی مواد مغذی برای ماساژ قبل از خواب به کودک بیش فعال آرامش زیادی می دهد. این روش باید هفته ای یک بار انجام گیرد، به این نحو که پدر یا مادر بعد از مرطوب کردن کف دست، باید یک قاشق چای خوری روغن ارگانیک تصفیه نشده را روی کف دست بریزد، سپس دست ها را به هم مالش داده و روغن روی پوست کودک قرار گیرد. در نهایت باید ماساژ صورت گرفته و این روغن به مدت چند دقیقه روی بدن کودک بماند. روغن ماساژ معمولاً شامل ترکیبی از روغن بادام، روغن زیتون و روغن کنجد است.

در مواردی نیز دیده شده انجام ماساژ دوبار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه به مدت یک ماه، برای کودکان بیش فعال، تاثیر مثبت بسیاری بر خلق و خوی آنها داشته و حتی عملکرد آنها را در کلاس نیز افزایش می دهد.

 در صورت نداشتن وقت جهت ماساژ کل بدن، انجام این عمل بر روی پاهای کودک نیز موثر است. حتی می توان برای خواب بهتر کودک، آخر شب آن را انجام داد.

۸- تمرین یوگا و تای چی

از دیگر روش های خانگی طبیعی برای درمان بیش فعالی کودکان می توان انجام تمرین یوگا یا تای چی را نام برد. طبق نتایج مطالعات صورت گرفته، تمرین یوگا تاثیر مثبت بسیار زیادی برای افراد مبتلا به بیش فعالی دارد.

در این مطالعه که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، اعلام شد کاهش استرس، کنترل علائم بیش فعالی و اختلالات اجتماعی از جمله مواردی هستند که در افرادی که یوگا مرتب انجام می دهند، ایجاد می شود.

هم چنین تاثیر مثبت تمرینات تای چی بر کاهش علائم بیش فعالی در مطالعات مختلف تایید شده و در موارد بسیاری نیز گزارش گردید که در این کودکان با انجام تمرینات تای چی، سطح اضطراب، خیال پردازی و بروز احساسات نامناسب نیز کاهش می یابد.

۹- مصرف مواد مغذی مناسب

طبق مطالعات و پژوهش های بسیاری که انجام گرفته، مشاهده شد که مصرف مواد غذایی و رژیم هایی غذایی مناسب باعث کاهش علائم و نشانه های بیش فعالی می شود. هر چند تاکنون بین ابتلا به اختلال بیش فعالی و مواد غذایی ارتباطی کشف نشده است.

بسیاری از والدین متوجه شدند، زمانی که در رژیم غذایی کودک بیش فعال خود کمتر از مواد غذایی حاوی نگهدارنده ها و رنگ های غذایی استفاده می کنند، علائم این اختلال مانند اضطراب کاهش یافته و تمرکز آنها نیز بیشتر می شود.

یکی از رژیم های غذایی مناسب برای کودکان بیش فعال مصرف غلات کامل و سبزیجات پخته و پروتئین است. هم چنین می توان به این کودکان ۵۰ میلی گرم ب - کمپلکس و ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم روغن ماهی داد. از تاثیرات مثبت این مکمل ها می توان به بهبود سیستم عصبی مرکزی، افزایش تمرکز ذهنی، بهتر شدن خلق و خو و عملکرد ذهن اشاره کرد.

۱۰- پرهیز از مصرف آلرژن های بالقوه

برای بهبود و کنترل علائم بیش فعالی کودکان پرهیز از مصرف آلرژن ها تاثیر فراوانی دارد. در صورتی که والدین احتمال می دهند، فرزند آنها به یک ماده خاص آلرژی دارد بهتر است با یک پزشک صحبت کنند. از جمله مواد غذایی آلرژی زا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد شیمیایی / نگهدارنده ها
  • تخم مرغ و شیر
  • شکلات
  • مواد غذایی دارای سالیسیلات همچون پودر چیلی، توت ها، سیب، پرتغال، هلو، گوجه فرنگی و آلو

۱۱- مصرف گیاهان دارویی

گیاهان دارویی بسیاری در طبیعت وجود داشته که باعث آرامش سیستم عصبی مرکزی شده و مواد مغذی بدن را نیز تامین می کنند. از جمله می توان به بابونه، بادر نجبویه، گل ساعتی، گیاه دارویی رازک، سنبل الطیب، گیاه بشقابی و گل راعی اشاره کرد.

 با توجه به خواص بسیاری که این گیاهان دارند، در درمان علائم بیش فعالی کودکان تاثیر فراوانی دارند. از این گیاهان می توان به روش دمنوش یا تنتور استفاده کرد.

۱۲- مصرف داروها در کمترین حد ممکن

چنان چه والدین قصد دارند به کودک بیش فعال خود دارو بدهند، بهتر است پزشکی را انتخاب کنند که با خانواده ها همکاری لازم را داشته و داروهایی تجویز می کند که با کمترین میزان مصرف، تاثیر زیادی داشته باشند.

 والدین می توانند برای موفقیت درمانی بهتر کودکان و کاهش عوارض جانبی داروها به پزشک معالج، جهت تعیین روش و دوز مصرفی کمک کنند.

۱۳- مصرف مکمل ها

مصرف مکمل هایی مانند روی، ویتامین ب6، منیزیم و ال- کارنیتین باعث کاهش علائم بیش فعالی در کودکان می شوند. جهت مصرف مکمل ها حتما باید با پزشک مشورت کرد تا با انجام آزمایش، میزان سطح آنها در خون شخص مشخص گردد و از عوارض احتمالی مصرف بیش از حد آنها جلوگیری شود.

۱۴- کنار گذاشتن تکنولوژی

سیر صعودی رشد فناوری موجب شده که جز یکی از بخش های مهم زندگی هر شخص قرار گیرند. تماشا طولانی تلویزیون، انجام مداوم بازی های کامپیوتری سبب تاثیر منفی بر توجه کودکان بیش فعال شده و به انها آسیب می رساند.

 در کودکان حساس از نظر احساسی،  استفاده مداوم از تکنولوژی موجب پرت شدن مداوم حواس آن ها در سیستم مرکزی می شود. از دیگر عوارض جانبی تابش الکترو مغناطیسی به خستگی مزمن، اختلالات خواب، سردرد، سرگیجه، نقص در توجه و حافظه می توان اشاره کرد.

برای بهبود روش های درمانی کودک بیش فعال، والدین نباید اجازه دهند بیشتر از دو یا سه ساعت در روز از این وسایل الکترونیک استفاده کنند.

۱۵- تغییر سبک زندگی

15-1 تنظیم سیستم سازمانی تاثیر گذار

سازماندهی امور برای همه به خصوص کودکان بیش فعال تاثیر زیادی دارد. والدین باید یک سیستم قدرتمند برای اثر گذاری روی کودک بیش فعال پیدا کنند. بسیاری از مردم علاقه دارند برای برنامه ریزی از تکنولوژی های جدید استفاده کنند، در حالیکه این کودکان تنها به یک چک لیست و مداد احتیاج دارند.

15-2 تاثیر مثبت فعالیت های ورزشی

انجام‌ تمارین ورزشی باعث بهبود بیش فعالی در کودکان می شود. در افراد بالغ که ابتلا به بیش فعالی هستند، ورزش باعث بهبود روند ساخت عضلات و استخوان شده و فشار روی آنها را نیز کم می کند.

 انجام فعالیت هایی مانند هنرهای رزمی، رقص، فوتبال و والیبال و ... نیز از جمله کارهایی هستند که باعث بهتر شدن روحیه شخص، تعادل هورمون ها، کاهش وزن و رفع استرس می شوند.

والدین حتما باید فرصت هایی را برای کودک فراهم کنند تا به بازی، دویدن و انجام فعالیت هایی مانند شنا، دوچرخه سواری و فوتبال و... بپردازد.

طبق نتایج مطالعات، انجام تمارین ورزشی به مدت نیم ساعت سبب می شود که کودکان بیش فعال توانایی سازماندهی افکار خود را پیدا کنند و تمرکز آنها افزایش یابد. از ورزش های سازمان یافته که باعث افزایش تمرکز می شوند می توان تنیس و بیس بال نام برد که والدین باید برای کودک بیش فعال در نظر گیرند.

15-3 افزایش زمان خواب

در افراد بزرگسال مبتلا به بیش فعالی، بی خوابی امری شایع به شمار می رود. با استفاده از تمارین ورزشی، رژیم غذایی مناسب و روش های آرام بخش می توان باعث بهبود خواب شد. خواب خوب باعث کاهش علائم بیش فعالی در کودکان کم سن و سال شده و یکی از روش های درمانی نیز به شمار می رود.

طبق نظر دکتر مارک ستین، اختلال در خواب در بین کودکان مبتلا به بیش فعالی امری طبیعی محسوب می شود ولی چنانچه این کودکان سی دقیقه بیشتر از همیشه بخوابند، در رفتارهای آنها فعالیت تکانشی و بی قراری نیز در رفتار آن ها افزایش می یابد.

 کودک بیش فعال معمولاً برای پیداکردن آرامش و به خواب رفتن با مشکل جدی مواجه است که موجب خستگی او در روز بعد نیز می گردد.

اگرچه بعضی از کارشناسان مصرف ملاتونین برای خواب را توصیه می کنند اما بهتر است که روش های طبیعی برای بهبود اوضاع خواب استفاده شود:

  • تاریک و خنگ نگه داشتن اتاق خواب
  • اختصاص زمان خواب مشخص و منظم حتی در روزهای تعطیل

والدین باید مدت زمان خواب را به ده قسمت تفکیک کنند. به طور مثال لباس خواب پوشیدن، حمام کردن قبل از خواب، خواندن کتاب قبل خواب و .... اگرچه این کودکان به سختی به خواب می روند ولی تکرار این کارها، کمک زیادی به آنها می کند.

والدین برای اینکه کودک بیش فعال سریعتر و راحت تر به خواب برود، باید سعی کنند قبل از خواب استفاده از وسایل اکترونیکی مانند تلویزیون، بازی های کامپیوتری، موبایل و ... را برای او ممنوع کنند.

تعیین برخی عادت های مشخص برای برنامه خواب کودک و عدم استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب تاثیر زیادی بر خواب کودک دارد‌.

۱۶- استفاده از مراقبه یا مدیتیشن

امروزه مطالعات زیادی بر روی تاثیر استفاده از روش ذهن آگاهی یا حضور در لحظه انجام می گیرد. در این روش که در آن به یادگیری تمرکز، خویشتن داری و بهبود آگاهی از راه تنفس و مراقبه پرداخته می شود باعث کنترل علائم اختلال بیش فعالی  شده و یکی از راه های درمانی موثر این اختلال در منزل است.

در یک مطالعه که اخیراً انجام گرفته، مشاهده شد زمانی که والدین به همراه کودکان بیش فعال خود به مدت ۸ هفته مراقبه یا مدیتیشن انجام دادند، علائم این اختلال کاهش یافت.

اگر چه این روش درمانی تاثیر زیادی بر این اختلال دارد ولی تاکنون شواهد کافی برای انجام این شیوه ارائه نشده است. 

۱۷- استفاده از موسیقی درمانی

استفاده از روش موسیقی درمانی برای کودکان بیش فعال، تمرکز و مهارت های اجتماعی آنها را بهبود می دهد. موسیقی دارای ساختار و ریتم بوده و جز روش های اصلی درمان های خانگی و طبیعی جهت کنترل علائم بیش فعالی کودکان محسوب می شود.

برای پخش نوع خاصی از یک موسیقی نیاز است که تمام بخش های مغز در هماهنگی باشند. اگرچه تحقیقات کمی درباره ارتباط بین علائم بیش فعالی و موسیقی صورت گرفته ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند کودکانی که از یک ابزار موسیقی مانند گیتار، ویولن، پیانو و ... در منزل یا مدرسه استفاده می کنند، نسبت به سایر بچه هایی که هیچ موسیقی نمی آموزند، بهتر امتحان می دهند. علت این امر این است که سازماندهی و تغییر وظایف مختلف توسط مغز به بهترین نحو صورت می گیرد.

کودکان بیش فعال عموماً قادر نیستند در زمان آموزش درس های موسیقی یک جا قرار گیرند. والدین باید به آنها اجازه دهند با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود به آرامش رسیده و فعالیت های خود را انجام دهد.

 همچنین مشخص شده که با شنیدن موسیقی مورد علاقه هر شخص، مغز یک هورمون بنام دوپامین ترشح می کند که تمرکز را زیاد می کند.

۱۸- مصرف اسیدهای چرب امگا 3

در گذشته رژیم های غذایی مطرح شد که تاثیر زیادی بر علائم بیش فعالی دارند که توسط بسیاری از دانشمندان رد شد.

 اما امروزه طبق مطالعات مشخص شده که بین مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و کاهش علائم بیش فعالی ارتباطی وجود دارد. برای تامین این اسید چرب می توان ماهی سالمون، تخم کتان، سبزی های برگ دار سبز و یا مکمل های موجود در فروشگاهای بهداشت و درمان استفاده کرد.

طبق نتایج مطالعات بسیاری مشخص شده در خون کودکان بیش فعال، سطح اسیدهای چرب نسبت به سایر کودکان کمتر است. اگرچه مصرف اسیدهای چرب به تنهایی یک درمان خانگی برای رفع بیش فعالی محسوب نمی شود ولی بسیاری از پزشکان استفاده از رژیم غذایی متعادل که شامل غلات، ماهی، سبزی و میوه جات اند را ضروری می دانند.

همچنین برای بهبود کودک بیش فعال توصیه می شود که در رژیم غذایی کمتر از مواد غذایی فرآوری شده که حاوی مواد افزودنی هستند استفاده گردد.

۱۹- استفاده از نوار مغزی

برای اندازه گیری امواج مغز می توان از روش نوار مغزی استفاده کرد. در سال ۲۰۱۱ مطالعه ای صورت گرفت که طبق آن مشخص شد استفاده از روش نوار مغزی باعث کاهش علائم بیش فعالی شده و می تواند به عنوان یک روش درمانی نیز استفاده گردد.

در جلسه درمانی، کودک باید یک بازی ویدیویی جدید را انجام دهد. در این بازی به کودک یک کار خاصی سپرده می شود مانند حفظ هواپیما در حالت پرواز به شکل دائم. چنانچه کودک تمرکز کافی نداشت، تاریک شدن صفحه نمایش رخ می دهد و یا هواپیما از دست رها می شود. این بازی تکنیک های جدید تمرکز در طولانی مدت را آموزش داده و به کودک جهت شناسایی و اصلاح علائم این اختلال کمک می کند.

افزودن دیدگاه جدید